Monday, November 28, 2011

Tutorial: Function kotak new post



Salam readers!! ^_^

Ase macam dah lama tak bertutorial kan? Teringin pulak nak buat, tapi yang simple je lah. Memang tutorial neh simple sesangat. Tak ajor pun korang boleh blajor sdirik. Sesungguhnya tutorial neh dah ramai yang tau, semua kang hebak-hebak belaka...

Ok lah, aku yakin ada jugak antara new bloggies yang masih belum tau sepenuhnya functions yang ada dekat kotak new post neh. Meh aku terang satu persatu. Mula-mula baca, bismillahirrahmanirrahim.....hihih



  1. Undo/ repeat.
  2. Tulisan. Bila korang tekan function tuh, akan keluar jenis-jenis font. Font yang ada tuh yang basic je, tak semua yang ada. Yang default font tuh, adalah font yang korang duk guna kat korang punya page.
  3. Saiz tulisan.
  4. Tukar ketebalan tulisan, kecondongan tulisan, garisan bawah tulisan dan garis di tengah-tengah tulisan.
  5. Warna tulisan.
  6. Warna kotak tulisan. 
  7. Link. Kalo nak link pape, select tulisan yang nak dilink kan pastu tekan situ. ;p
  8. Upload gambar/video.
  9. Insert jump break. Kalo rasa korang nak mengarang esei 100 kilometer, ni lah function nye atau dengan maksud lain, buat Readmore kat entri.
  10. Kedudukan tulisan sama ada left, right, center atau justify. Nak nampak lagi kemas, aku sarankan gunalah justify untuk entri yang panjang, kalo pendek-pendek dua tiga ayat tuh gunalah align center.
  11. Nombor/bullet.
  12. Post blockquote. Alaa post yang ada dalam kotak tuh. Nak buat blockquote yang menarik, boleh tengok tutorial neh. Tutorial: Post blockquote berkelip bersama icon
  13. Buang semua format tulisan yang dah diedit. Format tulisan akan menjadi seperti sediakala.
  14. Check spelling.
  15. Edit HTML adalah kod tulisan atau kod entri yang korang buat. Kalo ada yang nak copy video dari youtube, just copy paste kod yang diberi kat situ.
  16. Compose. Dari kod akan bertukar ke bentuk entri yang asal.

Okeh, sekarang aku akan tunjuk function yang ada bahagian bawah kotak new post pulak.
  1. Label entri. Contohnya, music, love, jiwang, aku comel and so on..
  2. Location, mana-mana je. Yang neh jarang digunakan.
  3. Post option. Function jangan diubah-ubah pulak. Nanti korang jugak yang pening. Untuk post date and time tuh, ada dua kan. Automatic dan Scheduled at. Yang Automatic tuh, biasalah post akan terus keluar kat blog. Scheduled at pulak, kalo korang nak buat sticky post, ni lah function nye.

Hurm, dah menguap-nguap mulut badak sumbu dah aku menaip entri neh. Panjang jugak entri neh ye. Ingatkan simple jeh. Ok la, chaow dulu..

bai!

Photobucket

Thanks for your reading love! =D

0 00 orang duk bersembang:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...