Sunday, March 20, 2011

Menilai diri sendiri adalah lebih susah dari menilai 1000 orang lain.


Maap ye..tetibe aku rase emosi aku tertanggu malam nie disebabkan sesuatu. xtau lah, bukannye bende ni ade kaitan ngan diri aku pun. tapi bende terjadi depan mata aku sdiri. Kadang-kadang dalam diam aku memerhati gelagat makhluk2 yang ada dalam dunia nie. xkire lah makhluk tu bernyawa ke tak. kenapa pokok tu tumbang? kenapa kucen tu dk dalam longkang? bagaimana bangunan tu blh berdiri tegak tak jatuh, kenapa aku camni camtu, dan kenapa tanpa disangka-sangka perangai orang tu jadi macam tu? tapi ade ke orang kesah aku nak nilai die ke dak? ah, xkesah lah ko kesah ke tak. herm.

Kadang-kadang nampak je aku buat buat biase, buat buat tak tahu. tapi dalam diam aku akan memerhati dan menilai sesuatu tu. bagaimana dan kenapa. Ye, ade mase aku akan luahkan kat sape2, dan ade mase bia aku je yang nilai. Senang je nak nilai seseorang ni, masalahnye sama ada penilaian kite tu betul atau tak. yang susahnye nak menilai diri sendiri. betul tak? aku kadang2 xpaham gak ngan diri aku sdiri. huh. aku bukan saje2 dan nilai nilai orang neh. tgk la kalo bende tu baek aku cube ikut, kalo tak aku cube elakkan. tapi biasenye yang buruk tu slalu dekat ngan kite. mudah nak ikut. betul dak? ade mate kite tengok. ade otak pakai lah beb. 

Aku bukan lah nak cakap semua penilaian yang aku buat tu betul tapi itu adalah pandangan aku tentang sesuatu perkara. mungkin aku ni banyak berfikir kut. even di alam maya ni pun kite boleh menilai seseorang. apetah lagi bende yang ade depan mate kite. ye dak? ade mase jugak kite perlu berfikir dengan waras kenapa bende ni terjadi?

Contohnye, kejadian bencana tsunami di jepun. kenapa ianya berlaku? adakah faktor semulajadi yang menyebabkan semua tu, atau sebab kelalaian manusia di sana atau mungkin Allah nak tunjuk sesuatu sebagai pengajaran untuk makhluknya. tapi itu semua adalah ketentuan dariNya. contoh lain yang bole jelaskan ialah kenapa orang boleh berubah dengan sekelip mate, ke sememangnye sejak dari azali lagi mereka2 bersifat begitu? sifat yang macam mana, tak nak lah ak g tau. korang dah besar kan?? blaja tinggi tinggi kan?? fikir fikir lah sdiri ye yg mana baik yang mana buruk. yang mana patut buat yang mana xpatut. biasenye orang ni slalu ingat sesuatu yang penting, tetapi lupa apa yang WAJIB! Wallahuallam...

Bagi aku bukan senang nak jadi baik nie. yang jahat tu senang la pulak nak menjadinye. adakah semua ini lumrah kehidupan? baik atau jahat ni dari segi konteks keperibadian seseorang la maksud aku tadi. ade orang lebih utamakan fizikal dari keperibadian. memang fizikal tu penting jugak. contoh paling mudah cantek. aku sdiri pun tak nafikan memang aku rase kecantekan tu penting. ade la sikit kan. heheh. tapi bagi aku tidak cukup kalo seseorang tu hanya pentingkan kecantekan luaran. tapi dalaman? hampeh..ingatlah kecantekan luaran tu hanyalah sementara sahaja. yang patut kekal adalah peribadi yang baek. fikir fikirlah..

Menilai diri sendiri adalah lebih susah dari menilai 1000 orang lain.
buang yang keruh ambil yang jernih

aku bukan nak tunjuk mulia atau membizikan body aku pasal hal orang ke hape, 
sekadar meluahkan apa yang terbuku ketat ketat dalam hati neh. 
peace....;p
yang baik itu datang dari Allah, dan yang buruk atas kekhilafan diri sendiri.


Assalamualaikum..


Thanks for your reading love! =D

1 00 orang duk bersembang:

HAJAR hasan said...

setuju! kdg2 susah nk fhm diri sendiri ni. kan kan kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...