Friday, February 25, 2011

Tips Kesihatan : Perkara untuk badan yang sehat

Hye....

Anda semua sehat tak?? kalau yang sehat tu bole lah sehat2kan lagi dan kalau yang xsehat tu sila2 lah rajinkan diri ajak sasape yang sehat untuk bawa anda ke kelinik kesehatan agar semuanya sehat2 belake..Ok? *ayat entri lame aku*. Hurm, taip2 pasal sehat2 neh. korang tau tak menjaga kesehatan ni juga dituntut dalam islam. dalam al-quran juga terkandung ini semua. tau tak? eceh, jadik budak baek lagi sopan kejap. antara amalan2 yang terkandung dalam al-quran adalah:



1. Mandi sebelum subuh. dan lebih baek lagi sejam sebelum matahari naek. sebab air yang sejuk yg meresap ke dalam badan bole mengurangkan pengumpulan lemak dalam badan. so, sila bangun sembahyang subuh stiap pagi. selain dari perkara yg wajib perlu ditunaikan, bole menjaga kesehatan badan korang2! pesanan untuk diri sdiri. heh =.= 
2. Amalkan minum air sejuk stiap pagi. insyALLAH bole elak dari penyakit. ni amalan Rasulullah S.A.W tau. 

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. ada saintis tu cakap beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. dengan bersujud makan darah akan mengalir keruang berkenaan. 


4. Jangan makan ikan dengan susu. bole cepat dapat penyakit. sebab ada saintis tu cakap dalam badan ayam ada ion (+) manakala dalam ikan ada ion (-). jadi jika ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yng terhasil yang boleh merosakkan usus kita. dalam al-quran juga ada melarang kita untuk makan makanan darat yang bercampur dengan makanan laut. Rasulullah sdiri menegah kite untuk makan ikan dengan susu. hurmm....

5. Makan dengan tangan yang bersih dan jilat sepuluh jari anda yang halus lagi mulus tu. ini amalan nabi tau. sunat.

6. Untuk sasape yang nak kurus. em, kurangkan berat bedan ler. sila amalkan minum teh 0 stiap pagi. InsyALLAH boleh mengawalkan berat badan anda yang banyak tue. hih.


entri dari budak sopan untuk arini, jumaat, 25 februauri 2011. tih tih tih*gelak budak sopan* sekian.


Assalamualaikum.

Thanks for your reading love! =D

0 00 orang duk bersembang:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...