Monday, April 18, 2011

Manusia selalu ingat yang penting tapi lupa apa yang WAJIB.


Assalamualaikum dan selamat kepagian semuaaa!!


Ahaaaa!! pagi ni bangun solat subuh ke tak?? jangan liat2 nak bangun. subuh tu wajib. bukan subuh je. kelima2 waktu tu WAJIB. solat adalah tiang agama. seseorang itu boleh dilihat keperibadiannya dengan bagaimana mereka menyempurnakan solat mereka. bukan sahaja menunaikannya tapi bagaimana ia ditunaikan. eceh. pandai gak aku kan? hik. bukan ape, aritu ade kawan aku cakap pasal ni. so, aku nak kongsi2 kan lah ngan korang2. walau apa pun urusan kita seharian tapi solat dilupakan, segala perbuatan yang baik tiada berkatnya. erm, aku ni sikit2 tahu lah. almaklumlah ilmu tak penuh didada. sekarang ni pun aku sedang memuhasabahkan diri dan memotivasikan diri. yela, kadang2 aku lalai dengan kehendakNYA.


situasi 1:
solat xpenah tinggal, baik juga akhlaknya. alhamdulillah...

situasi 2:
tapi kan, kalo solat xpenah tinggal tapi perangai buruk xleh jugak. ade orang solat xpenah tinggal tapi slalu melakukan perbuatan yang dilarang. macam xtutup aurat, suke mengumpat, asik dengki ngan orang dll. macam mana pulak kan? 

situasi 3:
pastu ade gak jenis manusia yang perangainya baik tapi xpenah solat. macam mane pulak?

situasi 4:
solat tersangatlah jarang sekali. kadang2 seminggu sekali je. tu pun sebab gie sembahyang jumaat. xpun sebulan sekali. tapi perangai ok laaa...

situasi 5:
solat jarang2 tapi perangai baik laa..

situasi 6:
yang ni teruk. dah lah xsolat langsung, akhlak pun langsung nampak. adess.


antara situasi2 di atas, agak2nye kite berada di situasi yang mane ye? dan yang mane satu kite nak ikut ye. renung2 kan...heheh..


Sekarang ni aku cube untuk jage solat aku. kadang2 tu ade gaks lah terbabas. ni semua kerja si setan laknatullah. tapi walau ke mana aku pegi, aku akan ingat pesan mak aku. 
"solat jangan tinggal. orang yang pandai jage solatnya, pandailah die 'menjaga' dirinya.."
saat ni memang aku rindukan dia...:'(

----> bile aku tulis entri neh, mesti ade orang cakap
: eleh, cakap orang, die tu entah solat cukup ke tak. kalo cukup pun macamlah perangai tu ok sangat.
: pandai2 je nak judge/nilai orang
: nak jadi ustazah dah pulak ke? heee
: bagusnyer....eleh.

sebelum ade orang tanye, bek aku jawab dulu.

sebelum aku cakap, aku dah pikir ape yang dah aku buat selama neh. cakaplah ape orang nak cakap. diri aku, hanya aku dan Tuhan je tau.

aku bukan nak judge orang. aku bukan Tuhan ok. itu hanya pandangan dan pendapat aku. masing2 ade pendapat kan? xsalah kalo nak meluahkan. dan kalo ade yang cakap aku ni suke nilai orang. orang yang cakap tu pun same, dalam xsedar orang tu jugak sedang menilai yang aku ni suke nilai orang n judge orang. ya dak? opss. ade yang terase ke?? heheh

satu lagi, bukan ustazah je yang boleh bagi pendapat tentang hal ni. sape2 pun bole asalkan kene dengan tempat, masa dan situasi.


Manusia selalu ingat yang penting tapi lupa apa yang WAJIB.
kadang2 manusia bukan xpaham, tapi buat2 xpaham.


dari seseorang yang banyak khilafnye..


Thanks for your reading love! =D

0 00 orang duk bersembang:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...