Friday, January 28, 2011

Saya nak jadi cikgu

Assalamualaikum.

Aku nak bercerita sikit pasal bidang yang aku amik sekarang. Uolls tau kan aku ni bakal jadi apa. Ok, untuk sesape yang xtau meh aku nak bagi tau. InsyAllah, setahun lebih lagi aku akan dipertanggungjawabkan untuk mendidik anak-anak yang ada kat Malaysia *aih,macam skema je ayat ni,pelik pun ada*. Perasaan tu xyah la cakap. macam2 aku rasa, takut,neves, n kadang2 xberapa nak yakin. tapi kadang2 tu ada jgk keyakinan tu datang nak jadi cikgu ni. nak ajar anak orang nie,bukan senang wei, nampak je senang. aih, layak ke aku nak jadi cikgu nie?  *tepuk dada tanya iman la* . heheh. 

So, sebelum aku nak mendidik anak2 orang ni, aku kene lah persiapkan diri aku dulu, betulkan apa yang xbetul, kalau ada yang senget2 tu straight2 kan, pastu kalau ada yang koyak2 tu kasi tampal2 ckt. *ish, kang dah mencarut nie*. btw yang paling penting sekali cuba mencari keyakinan dalam diri. nak jadi cikgu ni kene yakin tau! ye,yakin yakin dan yakin. yela, kalau diri sendiri tak betul macam mana nak ajar anak orang. macam2 dah aku dengar, murid semakin biadap la, cikgu pukul murid la, murid pukul cikgu la, tapi tu semua tak patahkan semangat aku sebagai bakal guru. 
...

Ok la, kat atas tu just mukadimah je. saje2 nak naikkan semangat aku nak jadi cikgu pasni. *uihh,siyes takut tahap puaka nih*. okaih, aku ada sesuatu nak kasi tunjuk kt kamu2 semua. 

apa tu??

j0m kita tengok same2.
...

cak ! hahha...

eh2, clp gambar pulak. kalau korang nak tau, ni adalah contoh2 kekawan aku yang dtg lambat ke kelas. tengok tu xsempat buang helmet. ish3.

ok2, tengok bawah lagi




bawah lagi




lagi2





ok dah laa
kenal tak sape nie??
hahah.
dengan bangga nye aku nak perkenalkan diri. aku la tue..
heheheh.
ni gambar pembentangan micro-teaching aku. *cikgu,Micro-Teaching tu ape?* micro-teaching ni macam mana bakal2 cikgu ni nak merancang dan melaksanakan pengajaran di dalam kelas. ha, bakal cikgu kat depan yang tersengeh2 tu sedang mempraktikkan diri semasa mengajar dalam kelas. nampak ada gaya nak jadi cikgu tak? hehehehhe..j0m kita usha2 cikgu ni

uihh, semangat cikgu ni, senget2 kepala duk ngaj0r.


ni cikgu farhana yang cun.
pasan x,kepala cikgu yang ni pun senget *ha,kalau nak tau ni salah satu cara nak tingkatkan kekonfidenan sebagai guru. ceh,gurau2 je* heheh

cikgu alif. haih,sempat lagi pose kat kamera no.

cikgu ijah. merangkap rumate aku.

cikgu2 jejaka yang skema dalam kelas kami.
motif: belang2. bole kuruskan badan. hahah !

huihh, kusyuknye duk dengar cikgu ima ngaj0r ye.

cak ! pose jap.
weh2, cikgu yati ngan cikgu heri duk dating depan kelas la we.

...

Ok laa, panjang pulak story mory ni. macam ni la gelagat kitorang dalam kelas. btw semoga kitorang semua menjadi cikgu yang sukses untuk mendidik anak2 bangsa. caya lah !!


Segala ilmu, kemahiran dan pengalaman adalah kurniaan Allah untuk dimanfaatkan kepada orang lain. Kata Nabi: “Sebaik-baik kamu adalah orang yang paling bermanfaat untuk manusia”

Assalamualaikum :)

Thanks for your reading love! =D

4 00 orang duk bersembang:

Alisya said...

hai..sekelas dgn herwana ya..all the best to you!

♥ ♥ ♥ ctiey ♥ ♥ ♥ said...

hai...
cikgu..siti nor afaf mahasan..
sy cikgu siti normazilla mah hussin..
:)


ng pah..long pom mate kaler coklat gop..
gane ni? hehe. same la..;p

pah..kem salam ko cikgu alif 2..hehe ;p

cikgu mata coklat said...

alisya: kenal ngn wana ea?
all the best to u too :)

long: aih,doh namo lg pupu,nyo sm lah.heheh.
kim slm ko cg alif? keno amik cop nga cikgu farhana dlu lah.heheh..

♥ ♥ ♥ ctiey ♥ ♥ ♥ said...

olos...cop nah?
xpo la pah..haha
takotnyo gusti jah..
haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...